dilluns, 1 de setembre del 2014

20140827 Vilafranca, EL CIGRO D'OR

El mes d’agost està cuejant els seus últims dies, per gaudir d’aqueste hores hem decidit fer una sortida per la zona del Penedès. Hem anat a Vilafranca del Penedès. Hem visitat Museu de les Cultures del Vi de Catalunya www.vinseum.cat, situat a la plaça Jaume I número 5, on ens conviden a conèixer VINSEUM, un lloc privilegiat per al gaudi dels sentits i per a la reflexió pausada del present, a través del coneixement del passat, des del Penedès i amb una copa de vi o cava a la ma. Ens proposen experimentar el viatge a través de les històries del vi i retrobar les traces que ens ha deixat, des dels orígens i fins l’actualitat, des de la terra o arrela la vinya i fins l’explosió sensorial del tast.

L’exposició esta dividida en:

El Tirs, on sabrem dels treballs que acompanyen els ritmes de la vinya.

El Clos, on veurem que fer un bon vi és cosa de ciència i de paciència.

El Moll, o de com el vi s’obre al món i el món s’obre al vi.

Les Sobretaules, on es recullen tots els instants en què assaborim el vi.

L’Aplec, on sabrem de la gents que ha fet i desfet els paisatges de la vinya.

Al finalitzar la visita a la taverna del VINSEUM: "El Celler de la Quinzena" ens va oferir una copa de cava. És un projecte en el qual participen de forma exclusiva els cellers Amics d'Honor de VINSEUM.

Durant la quinzena del 19 d'agost a l'1 de setembre 2014 (ambdós inclosos),VINSEUM ofereix a tots els visitants a l'exposició del Museu una degustació del celler Pere Ventura.
També podeu trobar els seus productes a la botiga del Museu.

Un cop realitzada la visita la museu vam seguir passejant pels carrer de Vilafranca, vam comprar catànies (Una catània és un dolç sec típic de Vilafranca del Penedès fet amb ametlla marcona. Les catànies foren inventades pel xocolater vilafranquí Joan Trens i Ribas).

Origen i nom: El xocolater Joan Trens experimentava sovint amb nous productes. Les catànies les va realitzar als anys 30, just abans de la guerra civil, fetes amb ametlla encaramel·lada coberta de xocolata. Segons contaren les seves filles, l'invent havia resultat després que unes ametlles no prou garrapinyades les va reaprofitar cobrint-les de pasta de xocolata. Pensant en el mercat barceloní, Trens va començar a comercialitzar-les sota els noms de Crocrem o de Nuts, però de fet el públic les va batejar com a catànies prenent de referència el renom popular que tenia aquella coneguda família vilafranquina.

Elaboració: La seva elaboració bàsica és molt curosa: per començar cal pelar i torrar lleument les ametlles, i després d'aquest procés seleccionar només aquelles que hagin quedat senceres. Les que queden es caramel·litzen amb sucre però poca estona ja que no s'ha d'arribar al punt de garrapinyar. Tot seguit es banyen amb la pasta blanca de cacau, el principal identificatiu d'aquest dolç d'ametlla, que està feta d'ametlles, avellanes i cacau (la recepta, però, és diversa segons el grau de complexitat). Finalment es recobreixen amb pols de xocolata negra.

Consum: En general el consum de catànies tendeix a tres usos: Com a berenar, es pot menjar amb una llesca de pa com a simple substitut de la tradicional presa de xocolata. En les darreres dècades, molts restaurants del Penedès han fet de les catànies l'ingredient principal de diversos postres del seu menú. Però el gran èxit han estat les capsetes o bossetes d'obsequi per tal de consumir-les com una llepolia a tall de bombó. És recomanable consumir-les acompanyades amb alguna beguda alcohòlica: un vi dolç tardà, un vi de gel, o algun licor (tradicionalment la malvasia de Sitges, però el rom també és una opció).

Ara ja teníem les postres ens vam seure a fer un vermut. Vam anar al celler taverna Sant Joan on ens van oferir 2 copes de cava, unes escopinyes (berberechos), pataques de xurreria i unes olives.

Era hora de dinar i vam consultar a un amic, on podíem anar a dinar a Vilafranca. I ens va indicar que a l’altell del mercat de la carn hi ha un restaurant on si menjar molt be.

Vam buscar per Internet (http://elcigrodor.com/) i ens va aparèixer el nom del CIGRO D’OR. Truquem i reservem taula.

El Cigró d’or, està situat Plaça Vall del Castell, 17
08720 Vilafranca del Penedès. Per fer les reserves has de trucar al +34 93 890 5609.

El lloc és acollidor, l’espai és ampli, a l’entrar la claror de l’exterior tens la sensació d’estar a un exterior, com un pati. Les taules són grans, les cadires còmodes… tot al seu lloc, net i polit.

Ens porten la carta, i triem el menú de tast, que està compost de: pop a la flama, canelons cruixents amb beixamel de fua gràs, tall que es pela a la brasa amb briox i de postres xocolata, pa, oli i sal. Pa aigua mineral o copa de vi  DO Penedès.

Com entrants ens serveixen cigrons mar i muntanya. Un plateret senzill i exquisit.

Per beure demanem una copa de vi blan, l’Era, blanc chardonnay  http://can-bas.com/lera/

Blanc jove, fresc i expressiu.

Presenta tonalitats d'un groc fred i diàfan com els del primer raig de sol d'una albada hivernal. És generós en aromes i en records a fruita blanca i cítrics. El seu pas en boca és suau, agradable i d'un volum molt suggestiu.

Un vi que ho dóna tot des de bon principi, ideal per acompanyar els entrants d'un àpat o per oferir amb aperitius.

Es recomana servir-lo entre 6ºC i 8ºC.

En serveixen els canelons de pollastre, que al moment de deixar-los a la taula van desprendre un flaire molt agradable. Desprès seguim amb el pop en cansalada. Que va ser servit en una cassola on hi cremaven herbes aromàtiques, romer, per que agafes l’oloreta de la fum.

Vam demanar una altra copa de vi, però aquesta vegada ens vam passar al negre:  L'Era. Negre.

Cabernet Sauvignon

ESTRUCTURA

Jove, vibrant, seductor i d'un formós color pruna. Un negre d'estructura lleugera però ben armada, amb una excel·lent integració entre acidesa i alcohol.

En nas, el seu caràcter fruital s'eixampla i es pressent la persistència de matisos balsàmics. Les aromes de fruita, juntament amb uns tanins madurs i dolços, proporcionen un pas llarg i extraordinàriament agradable en boca.

És perfecte per acompanyar carns lleugeres, peix blau i formatges curats.

Es recomana servir-lo entre 12ºC i 14ºC.

El vi, tant el blanc com el negre, estaven molt bons.

No estava a la carta, però el CIGRÓ D’OR, en va oferir un bacallà al pilpil excel·lent.

Vam continuar amb tall que es pela a la brasa amb broix i igual que la resta del menú estava excel·lent.

Arribar l’hora de les postres, i he de confessar que era el que menys em cridava l’atenció de tot el menú: xocolata, pa, oli i sal. Ens serveixen una bola de gelat de xocolata damunt d’una mica d’oli i sal i per sobre un tros de pa torrat. La combinació a la boca de tots els elements, dolç i salat, era espectacular. Em va sorprendre molt gratament.

El dinar ens va costar 55,20 €.

Si aneu a Vilafranca del Penedès us recomano que dineu al CIGRO D’OR, no us decebrà.